vrijdag 23 oktober 2015

Gratis Haakpatronen: Pantoffels Schaap en Haai

Op mijn eerste bezoek als ondernemer aan de Crea vakbeurs in het najaar van vorig jaar vond ik deze heerlijke pantoffelzolen van Phildar.

Ik was er gelijk weg van; het is een prachtige kwaliteit van geruwd leer met een heerlijk warme voering van schapenwol. Heerlijk voor de koude voeten in de winter!
De zolen hebben een opstaande rand met gaatjes, dus ideaal om er zelf een patroon bij te verzinnen.

Ik vind de bobbelsteek een hele leuke steek en in de zachte crème kleur van Phildar Partner 6 doet de steek mij aan een schaapje denken. Phildar Partner 6 is een heerlijk zacht garen van deels wol en deels acryl. Heerlijk warm en zacht, maar kriebelt niet!

De enkel wordt eerst in de rondte omhoog gehaakt in bobbelsteek en reliëfsteek en daarna de voet heen en weer in vasten terwijl je mindert naar middenvoor. Twee oren en slapende oogjes erop en klaar zijn je heerlijke pantoffels.

Toen de schaapjes klaar waren moest er natuurlijk een stoere versie voor het kleine mannetje komen. Een haai! Bij de haai is ook weer eerst de enkel in vasten en reliëfsteek omhoog gehaakt. Daarna is de voet in vasten naar voren gehaakt. Door de eerste toer vasten van de voet in de onderste lussen te haken, houd je de bovenste lussen over om de bek aan vast te haken met een dubbele draad, zodat hij er lekker stoer uitziet.

In de patronen is een uitleg gegeven hoe je berekent hoeveel gaatjes je gebruikt per maat en hoe je deze aan kunt passen naar een grotere of kleinere maat. Heb je vragen of opmerkingen, mail mij gerust.

Veel plezier met deze gratis patronen, ik heb hier alvast twee blije klantjes :)

PDF patroon pantoffels schaap

PDF patroon pantoffels haai

Het pakket met het benodigde garen shop je hier.

7 opmerkingen:

  1. Superlief dat je dat wil delen ;-)
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ontzettend leuk die pantoffels, maar hoe doe ik het dan als ze groter moeten zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jeanet,

      Eerst festonneer je de zool rondom. Hiervoor heb je een lengte (dubbele) draad van 4 keer de omtrek van de zool nodig.
      Daarna begin je met vasten vanaf middenachter, maakt een oversteek met lossen en hetzelfde aantal vasten weer terug naar achteren. Om te kijken hoe groot dit rondje moet zijn kun je je voet op de zool zetten om te meten. Het totaal aantal steken van dit rondje moet een even getal zijn.
      Dit rondje haak je in de hoogte met de steek die je wilt en je eindigt met een aantal toeren in reliëfsteek om een boord te krijgen.
      Voor de voet hecht je rechtsvoor aan en haakt naar linksvoor. Daarna haak je van links naar rechts heen en weer terwijl je mindert naar de teen toe. Hoe snel je mindert hangt ook weer af van de breedte van iemands voet.
      Als je specifieke aantallen steken wilt, mail mij dan even op info@keetenco.nl, dan schrijf ik het voor je uit.
      Groetjes, Marjolein.

      Verwijderen
  3. Super leuke sloffen. Heb je de schaapjes versie ook in babymaten en in maat 27-30?
    Er staat dat dit beschreven is maar ik kan het nergens uithalen?

    Alvast bedankt.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Sandra,
      Sorry voor mij late reactie. ik krijg geen meldingen van een bericht onder een blogbericht, dus zie het nu pas.
      De haaiensloffen zijn gebaseerd op maat 27-30, dus in dat patroon kun je lezen hoeveel steken je voor de enkel gebruikt en hoe de steekverhouding voor de voorvoet is.
      Ik heb zojuist ook een blog over slofjes in maat 19-22 geplaatst, dus daar kun je ook informatie in vinden. Mocht het niet lukken, mail mij gerust via info@keetenco.nl
      Groetjes, Marjolein.

      Verwijderen
  4. Thnx! btw, je kunt meldingen wel inschakelen 😉