dinsdag 29 september 2015

Zelfmaakidee theepotjasje en shoptip

Afgelopen weekend was ik in Zwolle en kwam ik de winkel Sostrene Grenes Handelskompagnie tegen, met haar roots in Denemarken. Wat een luilekkerland aan leuke spulletjes! Van hobbymateriaal tot servies, van opbergdozen tot lampen en bijzettafeltjes, ze hebben het allemaal en tegen zeer leuke prijsjes. Een absolute aanrader om heen te gaan als je in Zwolle of Groningen bent.


In deze leuke winkel schafte ik dit leuke setje van schaaltjes en bekers aan:


Set-Sostrene-Grenes.png


Ik vond de kleurtjes van deze bekers en schaaltjes zo mooi en het theelichtje met vosje past er goed bij. Bij de bekers hoort natuurlijk nog een mooie theepot en hoe leuk is het om er zelf één bijpassend te maken.


De theepot Chicago van de Hema heeft een beetje dezelfde buik als de bekers en ik wilde er graag een bijpassende hoes omheen haken.
13-x-135-wit-80684569-product_rd.png
Het leek mij leuk om het vosje van het theelichtje te verwerken in de theepot. Eerst maar eens aan de slag met de strijkkralen van kind. Superhandig om van een afbeelding een pixelpatroon te maken met strijkkralen.


Strijkkralen.png


Daarna de wolletjes erbij zoeken. Gelukkig heeft het heerlijke dikke garen van ByClaire Nr. 2 de juiste kleurtjes in het assortiment.


ByClaire-vosje.png


De hoes voor de theepot is gehaakt als lapje van boven naar beneden. Ik begon met 14 lossen en haakte 6 toeren vasten heen en weer. Het aantal lossen en toeren is uiteraard afhankelijk van de maat van je theepot.


Het vosje heb ik er met een bobbelsteek ingehaakt door de naald in te steken, de draad op te halen, 1 keer omslaan en weer insteken en ophalen. Je hebt nu 4 lussen op je naald, slaat nog een keer om en haalt de draad door alle vier de lussen. Als je van kleur gaat wisselen, haal je de steek voorafgaand aan  de kleurwissel vast door met de nieuwe kleur. Zie het vierde plaatje als voorbeeld:


Bobbelsteek.png


Voor het stukje om de tuit heb ik 1 vaste gehaakt, daarna 6 lossen en weer 7 vasten:


Tuit.png


In de volgende toer haak je 1 vaste, om de lossenketting 6 vasten en daarna weer 7 vasten. Daarna heb ik weer 6 toeren vasten heen en weer gehaakt en het vosje nog een keer ingehaakt.
Na het tweede vosje weer 6 toeren vasten heen en weer.


Onder het handvat wilde ik het lapje sluiten met een houtje touwtje knoop. Om de lap netjes af te werken heb ik hem omhaakt met vasten Onderaan de rechter binnenkant heb ik 5 vasten omhoog gehaakt, 2 v, 1 l, 2 v terug en weer 5 vasten omhoog. Zo zit er een extra rechthoekje met knoopsgat aan de rechter binnenkant.

Aan de linker binnenkant heb ik onderaan 5 vasten gehaakt en daarna verder omhoog met halve vasten. Op dit stukje heb ik de knoop vastgezet.

De twee hoeken van het lapje die samenkomen boven het handvat zijn aan elkaar vast gehaakt tijdens het omhaken van de lap met vasten.


Gehaakte-lap-zijkant.png Gehaakte-lap-voorkant.png


Erg blij ben ik met het resultaat. Dat zullen heerlijke kopjes thee worden uit deze pot en bekers :)


Theepot-met-hoes.png


Theepot-met-hoes-aanrecht.png




3 opmerkingen: